Efterkonverteringen av Volvo V70 till gasbil har nu gått in i den industriella fasen hos företaget Alternative Fuel Vehicles (AFV) vid anläggningen i Göteborg. AFV som är ett privatägt företag med bl a Göteborg Energi som en stor delägare, har sina industrilokaler i anslutning till Volvos fabriksområde i Torslanda, där bilarna produceras.
De första efterkonverterade Volvo V70 AFV Bi-Fuel börjar nu leta sig ut till de många kunder som förbeställt en gasbil. Produktionen ökar i accelererande takt och därmed öppnas också beställningssystemet hos landets Volvoåterförsäljare att inte enbart gälla storkunder. Nu kan även den enskilde bilköparen som är ute efter en av marknadens populäraste och säkraste miljöbilar köpa en bil som kan köras på det miljörätta biogas-bränslet.
– Vi är oerhört glada att produktionen i vår anläggning kommit igång. Vi ligger visserligen ett halvår efter den ursprungliga affärsplanen, men nu är vi är på plats på samma fabriksområde som Volvo Personvagnar. Vi räknar med att vara uppe i full produktion inom några veckor. Vi är ett 30-tal anställda idag och vi har stora möjligheter att bygga ut kapaciteten. Det känns som att det var värt förseningen, säger Dan Blomberg VD för AFV.
– Delad glädje är dubbel glädje heter det och även vi är mycket glada över att våra återförsäljare kan komma igång med leveranserna ut till kunderna, säger Anders Gustafsson, försäljningsdirektör hos Volvo Personbilar Sverige.
Volvo V70 AFV Bi-fuel helt integrerad
Volvo V70 AFV Bi-Fuel är helt integrerad i Volvo återförsäljarnas produktportfölj. På service- och verkstadssidan har det genomförts produktutbildning för den tekniska personalen på samma sätt som sker i samband med introduktionen av andra nya Volvomodeller. Garantier, försäkringar och finansiering sköts genom Volvohandelns ordinarie kanaler.
Snålare motor
– Det sker mycket inom miljöbilsområdet och Volvo V70 AFV Bi-Fuel är inget undantag. Från det vi tog samarbetsbeslutet med AFV har inte enbart basbilen som levereras till AFV för konvertering fått ökad prestanda (231 hk) och lägre bränsleförbrukning (från 0,92 till 0,88 liter/mil) Vi har också beslutat att inledningsvis rekommendera enbart bensin som ”reservbränsle” – detta för att kunna erbjuda 3 000 mils serviceintervaller istället för 1 500 mil, säger Klas Alm, produktchef för Volvos stora bilar.
Lättare gastankar
– Ytterligare en förändring som skett sedan efterkonverteringsbeslutet togs i våras är att vi lämnat de tunga gastankarna av stål som ersatts av betydligt lättare tankar av kompositmaterial. Det säkerställer ännu mindre påverkan av bilens köregenskaper och påverkan av bilens lastförmåga – den kan lasta ca 500 kilo. Visserligen inkräktar gasinstallationen på utrymmet, men fortfarande är lastvolymen hög och att lasta in en barnvagn, rullstol eller liknande går utmärkt, säger Klas Alm.
– Oförändrat är däremot det rekommenderade priset, 319 900 kr, vi satte i våras, säger Klas Alm.
Lång räckvidd
Konverteringen till gasdrift innebär tekniskt att gastankarna placeras under det ca 15 cm förhöjda lastgolvet och gasen räcker för cirka 30 mils körning. Den ordinarie bränsletanken lämnas kvar i orört skick. Därmed blir körsträckan mycket lång. Tillsammans med bensin hamnar körsträckan mellan tankningarna en god bit över 100 mil.
Drömbil för tjänstebilsföraren
Volvo V70 Bi Fuel AFV, med en 2.5-liters 231 hästars lättrycksturbomotor blir en drömbil för många tjänstebilsförare med 40 procent sänkt förmånsvärde. Men det innebär också att bilen, utöver god körbarhet, goda prestanda, lång räckvidd även kommer att kunna fås med automatlåda och Volvos unika Driver Support Paket, med sömnvarningssystem etc.