Volvos nya hybrider får ny räckvidd på upp till 90 kilometer på ren eldrift och kraftigare elmotor.
Volvo Cars introducerar en ny, förbättrad drivlina för sina laddhybrider i 90- och 60-serierna. Därigenom förlängs räckvidden på el signifikant, samtidigt som utsläppen av koldioxid minskar och prestanda och körupplevelse förbättras.
Volvo Cars nya och förbättrade hybriddrivlina förlänger beräknad räckvidd på ren eldrift upp till 90 kilometer* på en enda laddning. Då den genomsnittliga bilföraren inom premiumsegmentet kör mindre än 50 kilometer på en vardag**, kommer de flesta bilförare som laddar bilen i hemmet kunna klara av all sin vardagskörning på ren el i en ny laddhybrid från Volvo Cars.
De främsta förbättringarna inkluderar ett nytt batteri med ett tredje lager celler som ökar den nominella energin från 11,6 kWh till 18,8 kWh, och en mer kraftfull bakre elektrisk motor på 145 hästkrafter. Den extra elektriska kraften resulterar i totalt 350 hästkrafter för hybridmotorn Recharge T6 och 455 hästkrafter för Recharge T8 – vilket gör den senare till den mest kraftfulla motorn någonsin från Volvo Cars. Förutom den nya drivlinan inkluderar de nya uppdateringarna enpedalskörning på specifika modeller.
Den förbättrade batterikapaciteten innebär att kunder kommer att kunna köra primärt på rent el-läge, och Volvo Cars beräknar att den nya drivlinan har potential att reducera koldioxidutsläppen i körcykeln WLTP med upp till 50 procent.
“Det är år 2021, och människor ska inte längre behöva vara beroende av bensin eller diesel i sin vardagskörning”, säger Henrik Green, chief technology officer på Volvo Cars. ”Våra senaste laddhybrider levererar all den elektriska räckvidd som behövs i de flesta människors dagliga liv.”
Den nya, förbättrade elektriska motorn ökar kraften i bakhjulen med 65 procent, och ökar på så sätt prestanda och körbarhet i alla lägen. Tillsammans med det nya batteriet ger den uppgraderade motorn bättre fyrhjulsdrift, vilket är speciellt användbart vid låga hastigheter, vid körning med släp, eller på hala underlag som kräver extra väggrepp och stabilitet.
Ytterligare uppgraderingar inkluderar enpedalskörning, något som ger en smidig och enkel körupplevelse. Funktionen, som redan finns i Volvos elbilar, ger möjlighet att styra både gas och broms med enbart gaspedalen. Enpedalskörningen kommer att implementeras successivt i laddhybriderna Volvo XC60, S90 och V90 Recharge.
Den extra batterikapaciteten kommer också till nytta under kalla vinterdagar och i stark hetta. Även när bilen inte står på laddning kan den förvärmas eller kylas via Volvo Cars-appen, samtidigt som en lång räckvidd på el bibehålls.
Volvo Cars har som målsättning att bli ledande inom den snabbväxande premiummarknaden för elbilar. Vid mitten av det här årtiondet är företagets mål att sälja 1,2 miljoner bilar globalt, varav hälften ska bestå av elbilar. År 2030 planerar Volvo Cars att vara en ren elbilstillverkare.
Kundundersökningar visar att Volvo Cars laddhybrider redan körs runt hälften av tiden på ren eldrift. Uppgraderingen av drivlinan kommer att öka andelen elkörning ännu mer, och förstärka laddhybridernas position som ”elbilar på deltid”.
“Att köra laddhybrid är ofta första steget mot att gå vidare till elbil”, säger Henrik Green. ”Vi tror att den här uppgraderingen kommer att visa många människor att framtidens bilkörning verkligen är elektrisk, och tar oss ännu närmare vår ambition att bli ett renodlat elbilsmärke år 2030”.
Den nya drivlinan introduceras på alla Volvo Recharge laddhybrider som baseras på SPA-plattformen (Scalable Product Architecture), vilket innefattar Volvo S60, V60, XC60, S90, V90 och XC90 Recharge. De finns till försäljning från och med idag.
”Nu stärker vi vårt erbjudande med ett ännu starkare utbud till en fortsatt konkurrenskraftig prisbild. Det visar att vi menar allvar med vår elektrifieringsstrategi”, säger Jessica Span, VD på Volvo Car Sverige.
Tillsammans med förbättringarna av drivlinan är den turboladdade T8-bensinmotorn uppgraderad med högre bränsleeffektivitet och prestanda. Det innebär större motorkraft vid lägre varv och start, samtidigt som en mer förfinad elkörning med reducerade koldioxidutsläpp säkerställs.