Volvo Cars presenterade i dag en uppdaterad version av sin bästsäljande stora SUV XC90, företagets flaggskepp, utrustad med ett nyutvecklat bränslebesparande motoralternativ som markerar nästa steg i företagets ambitiösa elektrifieringsstrategi.
Volvo Cars har i dag tagit ett viktigt steg mot uppfyllandet av sina elektrifieringsmål med lanseringen av uppgraderade och nyutvecklade elektrifierade drivlinealternativ, som kommer att göras tillgängliga för hela modellprogrammet framöver.
Den uppdaterade XC90 erbjuder för första gången kunderna Volvos avancerade system för bromsenergiåtervinning, som tillsammans med företagets befintliga förbränningsmotorer skapar en ny integrerad elektrifierad drivlina under det nya emblemet ”B”.
Denna nya elektrifierade drivlina gör att förarna kan sänka bränsleförbrukningen och utsläppen med upp till 15 procent vid körning under verkliga förhållanden.
Det nya brake-by-wire-systemet samverkar med energiåtervinningssystemet för att minska bränsleförbrukningen och utsläppen genom att återvinna rörelseenergi vid inbromsningar.
Lanseringen av de nya XC90 ”B”-märkta bilarna utgör ett stort steg för Volvo Cars i dess elektrifieringsambitioner. De nya ”B”märkta bilarna kompletterar Volvos befintliga elektrifierade alternativ, plug-in hybriden T8 Twin Engine, på nya XC90.
På utsidan har XC90 fått subtila uppgraderingar av den ursprungliga prisbelönta exteriören, som nya fälgar, exteriörfärger och en modern ny grill för att bara nämna några.
På insidan är den lovordade och prisbelönta interiören sig lik, men där den största nyheten kanske är att bilen nu kan fås med en rad olika stolsrads- och sittplatskonfigurationer.
I Sverige kan XC90 fås som sjusitsig familje-SUV. Nya interiörmaterial, inklusive en ullblandning, erbjuder ytterligare alternativ för att sätta sin egen, unika prägel på bilen.
Baserat på Volvos egenutvecklade plattform, drivlina och säkerhetsteknik markerade XC90 av årsmodell 2015 starten på Volvo Cars omvandling. Bilen introducerade varumärket Volvos nya frontdesign, som kännetecknades av strålkastarna Tors hammare, och XC90 introducerade även företagets SPA-plattform (Scalable Product Architecture).
De världsunika teknologierna och innovationerna som lanserades i och med Volvos andra modeller i 90- och 60-serien mellan 2015 och 2019 har även letat sig in i XC90.
Volvos mest exklusiva SUV har följaktligen blivit mer och mer avancerad sedan den presenterades, med över 320 000 exemplar sålda världen över hittills.
När det gäller säkerhet kan XC90 nu erbjuda förarna hjälp med att styra i både City Safety och BLIS™-systemet, som upptäcker och varnar för fordon som närmar sig bakifrån. City Safety med autobromsteknik är fortfarande det enda systemet på marknaden som kan upptäcka fotgängare, cyklister och stora djur.
Oncoming Lane Mitigation-systemet som först presenterades på XC60 finns nu även i XC90, medan Cross Traffic Alert-tekniken nu även erbjuder autobroms.
Allt detta, tillsammans med säkerhetsburen som utgör kärnan i den passiva säkerhetstekniken, gör XC90 till en av de säkraste bilarna på vägen och understryker Volvo Cars orubbliga engagemang för att utveckla säkrast möjliga bilar.
Medan XC90 var den modell som var först ut att erbjuda integration av Apple CarPlay stödjer den nu även Android Auto. Infotainmentsystemet Sensus har genomgått flera uppdateringar de senaste åren, och samtliga av dessa har införts i XC90. På marknader där den erbjuds är musikströmningstjänsten Spotify integrerad i XC90.
Versionen av XC90 modellåret 2020 kommer att börja tillverkas i maj på Torslandafabriken och finns nu att beställa på alla Volvo-marknader världen över.