Samma namn som tidigare, men förutom det, delar helt nya och revolutionerande Renault Mégane E-TECH Electric ingenting med nuvarande Renault Mégane; nytt sensuellt tech-designspråk, kompakt exteriört men rymlig interiört, nytt infotainmentsystem med 24" skärm och ett 60 kWh tunnt batteri som ger 47 mils räckvidd.
Renault presenterar nu sin första elbil i C-segmentet, den helelektriska Renault Mégane E-TECH Electric, som premiärvisades idag på IAA München Motor Show och det är teknisk revolution.
Tio år efter lanseringen av Renault ZOE – och med erfarenheten av 400 000 sålda elbilar som totalt har kört mer än 10 miljarder km på el, har Renault skapat en elbil i Mégane som är tekniskt banbrytande och som har element i sig som annars bara finns i premiumklassen.
Renault väljer att tillverka helt nya Mégane E-TECH Electric i Frankrike vid fabriken i Douai, som ligger i hjärtat av ElectriCity, Europas ledande elbils-knutpunkt. Renault ElectriCity blir snart Europas största och mest konkurrenskraftiga centrum för produktion av elfordon.
”Nya Mégane förkroppsligar el-revolutionen som Renault startade för mer än tio år sedan. Genom att demokratisera eltekniken lyckas Nya Mégane göra elbilen prisvärd, utan att kompromissa med effektivitet och körglädje. Det här nya fordonet som vi har skapat förmedlar känslor och vi föreställer oss det som elfordonets GTI. ” säger Luca de Meo, VD för Renault Group.
47 mil på en laddning
Nya Mégane E-TECH Electric är 4,2 meter lång med en hjulbas på 2,7 meter. Trots att modellen är betydligt kortare än vanliga Mégane, är utrymmet inuti optimalt och betydligt större i elbilen. Bagageutrymmet rymmer 440 liter.
Att Mégane E-TECH Electric är större interiört beror förstås på den helt nya plattformen för elbilar, (CMFB-EV), som debuterar i Mégane och som i framtiden kommer att utgöra stommen för ett antal nya elbilar från Renault. Plattformen är flexibel, det går att bygga en bil som är upp till 4,7 meter lång på den, och det är också möjligt att få ett ännu större batteripaket i plattformen, än de 60 kWh som Nya Mégane E-TECH Electric är utrustad med.
Mégane E-TECH Electric kommer i två utföranden och tre utrustningsversioner. Båda har samma helt nydesignade elmotor som bara väger 145 kg – betydligt mindre än den som sitter i nuvarande Renault ZOE. Den första versionen Mégane har ett 60 kWh batteri och en räckvidd på 47 mil på en enda laddning (WLTP) – och 30 mil om man kör motorväg i 130 km/h. Modellen erbjuder 218 hk och ett vridmoment på 300 Nm. Det finns också en version med batteri som är mindre, 40 kWh batteri – med en räckvidd på 30 mil, 130 hk och ett vridmoment på 250 Nm. Båda kan ladda 130 kW DC och upp till 22 kW AC -laddning. På 20 minuters snabbladdning får man 30 mils extra räckvidd.
Batteripaketet har en ny kemisk sammansättning som har 20 procents större energitäthet än den som finns i Renault ZOE, och det väger bara 395 kilo, vilket gör att bilens totala vikt ligger på 1624 kilo.
Batteripaketet i sig är väldigt speciellt, eftersom det bara är 11 centimeter högt. Det är den tunnaste konstruktionen hittills. Det betyder också att Mégane E-TECH Electric är 90 millimeter lägre än den vanliga Mégane, vilket i sin tur innebär ännu mer sportiga köregenskaper i den endast 1,5 meter höga bilen.
Men där nya Mégane E-TECH Electric verkligen sticker ut är bakom ratten med utsikt över en elegant 24-tums skärm som innehåller en förardisplay och multimediasystemet.
Det supersnabba multimediasystemet har Qualcomm Snapdragon -processor 4K, utvecklat av Google och baserat på Andriod Automotive OS, som innehåller Google Maps, Google Play Apps, Google Assistant och en elektrisk ruttplanerare – allt röststyrt.
Mégane E-TECH Electric är naturligtvis utrustad med de senaste aktiva säkerhetssystemen som innehåller mer än 300 patenterade system.
Elbilsmodellen har en exklusiv design och den är dessutom väldigt tyst. I låga hastigheter gör den s k cocoon-tekniken – ett ljudabsorberande skum i botten – att vägbuller reduceras betydligt. Och det gör det möjligt att njuta av musiken från den stora Harmann Kardon-anläggningen, en nyhet i Renault.
Exteriören med sina spolformade dörrhandtag, som svänger ut när du vill kliva in i bilen, och bilens sportiga utseende betonas av de dolda dörrhandtagen i C-stolpen som ger bilen ett coupé-liknande utseende. Det sportiga utseendet betonas av de 20-tums lättmetallfälgarna och de distinkta LED-lamporna både fram och bak.
Renault Megane E-TECH Electric lanseras till våren 2022 i Sverige. Priserna är ej fastställda ännu.