Telegram från TT
Svårlöst fusk vid privata bilaffärer

En kraftig ökning av misstänkt fusk i privata bilaffärer får bilhandelsplatsen Wayke att stoppa alla privatannonser. Bilarna kan vara stulna, krockade eller ha manipulerade mätare och köparens möjligheter att få ersättning vid fel är få.
– Det är jättesvårt för oss att stoppa fusket, säger vd:n Martin Fransson.


Den digitala bilhandelsplatsen Wayke stoppar möjligheten till privathandel på grund av misstänkt fusk.
– Vi har ett system där vi kontrollerar bilarna som läggs upp för försäljning. Vi kollar registreringsnummer mot olika registers uppgifter, både i Sverige och internationellt, och om säljarens uppgifter inte stämmer överens med registeruppgifterna stoppar vi annonsen, säger företagets vd, Martin Fransson.

Företaget kan se till att skrotade, stulna eller krockade bilar eller bilar med felaktig mätarställning inte annonseras ut. I nuläget stoppas 44 procent av företagets privatannonser i kontrollen. Det är en för stor andel, enligt Martin Fransson som befarar att de inte kan stoppa alla försök att lura privatpersoner.

– De misstänkta bedrägeriförsöken hos oss har ökat med 65 procent i år, jämfört med förra året. Vi känner oss tvingade att ta bort privatannonserna för att göra det tryggare för konsumenten, säger han.

Bilhandlare rundar reglerna
I en del fall gäller det privata säljare som förhärligar bilens skick eller döljer fel. Men Fransson menar att det inte går att utesluta att bilhandlare utger sig för att vara privatpersoner på nätet för att slippa ge garantier.
– I den professionella handeln har köparen alla möjliga rättigheter om det är fel på bilen. Men i privathandeln är det betydligt mer svårhanterat, säger han.

Handelsplatser på nätet anmäler i allmänhet inte misstänkt fusk direkt till polisen.

– Vi har inlett en dialog med Transportstyrelsen, Konsumentverket och polis. Volymen verkar dock vara ett problem för samtliga. Även för Wayke, att hantera alla dessa anmälningar skulle kräva stora personalresurser, säger Fransson.

Få fall i tingsrätt
Bilföretag har fler skyldigheter, bland annat tack vare konsumentköplagen, och om det blir en tvist kan man anmäla företaget till Allmänna Reklamationsnämnden. Det går inte om säljaren är en privatperson.
Privata säljare uppger ofta att bilen säljs i ”befintligt skick” och friskriver sig därmed från mycket av ansvaret, men ibland kan köpet reklameras ändå.

– Det beror helt och hållet på vilken information köparen fått, om säljaren har uppmanat till undersökning av varan och om köparen gjort det eller inte. Om det är ett fel som man borde ha upptäckt, är det svårt, säger Maria Wiezell, expert på konsumentjuridik vid Sveriges konsumenter.

Har man inte fått någon speciell information om bilen får man förvänta sig ett normalskick och en prestanda utifrån bilens ålder och körda mil.

– Är den då i sämre skick än vad som utlovats eller vad som är normalt, ska säljaren fixa felet, ge prisavdrag eller låta köparen häva köpet, säger Wiezell.

Kommer köparen och säljaren inte överens blir det en civilrättslig fråga som kan lösas i tingsrätt, vilket kostar tid, pengar och kräver tydliga bevis. Därför är det ovanligt att man tar frågan så långt, speciellt om affären rör billiga bilar.

Bedrägerier kräver uppsåt
Polisen ser inte samma ökning av anmält fusk vid bilaffärer. Även om köparen kan känna sig lurad har säljaren sällan, genom att exempelvis inte berätta om bilens skador, begått ett bedrägeribrott enligt brottsbalken, påpekar Lotta Mauritzson, brottsförebyggare vid nationellt bedrägericenter på NOA.
Det krävs ett uppsåt till att vilseleda. Det kan, jämfört med att bryta en del av ett avtal, handla om att iscensätta en affär, för att exempelvis kunna stjäla en bil eller en summa pengar, förklarar hon.

– När vi utreder fordonsbedrägerier handlar det oftast om att de misstänka inte haft avsikt att fulfölja avtalet överhuvudtaget, utan bara använt det för att vilseleda köparen, säger hon, som ändå uppmanar den som känner sig lurad att polisanmäla.

Det är ovanligt att privatpersoner eller bilhandlare som utger sig för att vara privatpersoner polisanmäls, berättar hon.

– Det vi ser mest är privatpersoner som vill sälja sin bil, som kontaktas av personer som utger sig för att vara bilhandlare som vill sälja bilen vidare. Det verkar trovärdigt, med avtal och allt, men efter att man lämnat ifrån sig bilen och registreringsbeviset får man inte en enda krona, säger Mauritzson.

Fakta: Tips för en säker bilaffär
Om du köper av bil av en bilhandlare omfattas du av konsumentköplagen, som ger dig som köpare fler rättigheter. Köper du däremot en bil av en privatperson omfattas du av köplagen – som dessutom kan avtalas bort. Därför är överenskommelsen köparen och säljaren emellan av största vikt.
1. Avtala skriftligt om säljarens och köparens rättigheter och skyldigheter för att undvika att ni, vid eventuella fel, är oense om vad som sagts vid ett muntligt avtal.

2. Kolla upp att fordonet du tänkt köpa ägs av personen du köper den av. Du kan begära ägaruppgifter från Transportstyrelsen via e-mejl. Finns det en tidigare ägare kan du även ringa denne för att höra kring bilens skick och eventuella skador.

3. Undersök bilen noggrant om du uppmanas att göra det av säljaren.

4. Titta i fordonets servicebok och ring upp verkstaden den sist var på. Fråga om skicket du upplever att bilen är i överensstämmer med verkstadens bild.

5. Var vaksam på om bilen nyligen importerats till Sverige. Det har förekommit fall där bilar i andra länder, som på grund av skador blivit utdömda eller skrotade, fraktats till andra länder och sålts av vad som verkar vara privatpersoner.

6. Ett av de vanligaste felen är skruvad mätarställning, vilket innebär att bilen uppges ha gått en betydligt kortare sträcka än vad den faktiskt har gjort. Gör en visuell bedömning – är bilen sliten i den utsträckning som mätarställningen skulle vittna om?

7. Var vaksam om säljaren eller köparen har bråttom. Bedragare har enligt polisen alltid bråttom och ger sällan tid för att fundera eller kolla upp något.

Källa: Martin Fransson, vd på Wayke, Konsumentverket och Maria Wiezell, expert på konsumentjuridik, Lotta Mauritzon, brottsförebyggare vid nationellt bedrägericenter på NOA..