Med start/stopp-system tar Volvo ledningen i miljöracet. Volvo stannar och startar. Det gör V50 supersnål – 0,39 liter/mil är världsklass. Och nu är personalens självförtroende på topp. Start/stopp-system är inget unikt, flera tillverkare hann före Volvo. Men ingen lyckas göra lika snåla bilar, Drive är nu supersnåla. (Preliminärt datum för säljstart: v.23-24, Leverans augusti-september -Stendahls Bil)
Volvo överträffade sina egna förväntningar med S40 och V50 som de lyckats få ner till 0,39 liter milen. C30 drar lika lite och CO2-utsläppet är 104 gram.
– Vi är själva imponerade över vad vi åstadkommit. Att reducera den redan låga Drive-förbrukningen med 20 procent är en stor bedrift, säger Peter Ewerstrand, ansvarig för Driveprojektet på Volvo PV.
Flera länder inför en 105-grams-gräns som ger ett extra saftigt skattestöd. Belgien subventionerar med hela 4 000 Euro. Även Frankrike, England och Danmark satsar på detta och det är naturligtvis lysande för Volvo som är ensamma om en 104-gramsbil i V50-klass.
– Den här klassen går att ta ner under 100 gram, kanske ner till 90 gram.
Målet är att nå ner mot 50 gram.
– Någonstans tar det stopp och då behövs ren eldrift. Vi kan också säga att Drive inte har förändrat våra hybridplaner, men inte ens 2015 utgör hybrider eller laddhybrider majoriteten av nya bilar.
Vid sidan av hybdridutvecklingen, en bil ska vara klar 2012, fortsätter Volvo att utveckla Drive och start/stopp.
– Idag bestämmer föraren om motorn ska stanna, nästa steg är ett helautomatiskt system där vi bestämmer under vilka premisser motorn ska stängas av. Att få systemet att fungera ihop med en automat- eller dubbelkopplingslåda är också en nöt som ska knäckas i Torslanda. På en tredjedel av normal utvecklingstid har Ewerstrand och hans Drive-grupp på Volvo PV tagit fram start/stopp-systemet som Ford nu vill lägga rabarber på. Förhandlingar förs redan, men en sak är klar – Volvo tänker inte ge bort sina hårda ansträngningar gratis.
Driveprojektet har inneburit en rejäl ansträngning av personalen, men det har inte bara lett fram till seriöst snåla bilar.
– Volvo har fått så mycket skäll, men nu vill alla visa vad vi kan och det har gett oss självkänslan tillbaka.
Så fungerar start/stop
Produktionen börjar inte förrän i sommar men vi har redan fått provköra en av utvecklingsbilarna. När jag lagt växellådan i friläge och stannat bilen så stannar också motorn. Det blir tyst och lugnt, men stereo, klimatanläggning och andra bekvämligheter fungerar fortfarande. De drivs av det vanliga batteriet.
Så fort jag trycker ner kopplingen startar motorn igen, det går snabbt och smidigt och man undrar varför det här inte funnits långt tidigare.
För att klara snabbstarten finns ett litet extrabatteri som ger den nödvändiga startströmmen. Även startmotorn är förstärkt. Systemet fungerar mellan 0 och 30 grader och träder i kraft när motortempen nått 53 grader. Start-stopp i BMW kräver cirka 3 plusgrader, Audi som lanserar sitt system i sommar klarar tio minusgrader medan VW inte har någon tempgräns alls.
Saxat ur: Aftonbladet.se