Renaulution

Fram till 2025 kommer Renault lansera 14 nya modeller, 7 helt på el och 7 hybridversioner. Samtidigt lanseras framtidens Renault 5. Det är något av innehållet i den nya, ambitiösa strategiska planen Renaulution från Groupe Renaults VD Luca de Meo.


VD för Renault – Luca de Meo – presenterade vad som exakt ligger i begreppet Renaulution – ett koncept som han lanserade strax före jul. Idag var det klart att Renaulution betyder en revolution för Renaultkoncernen.

De kommande fem åren kommer företaget lansera inte mindre än 14 nya modeller. Sju av dessa finns i C / D-segmentet – dvs. stora bilar. Och sju av de 14 bilarna kommer att vara helelektriska byggda på två dedikerade elbilplattformar – CMF-EV och CMF-B EV. De återstående modellerna kommer att finnas i hybridversioner. Planen är att C / D-segmentet ska stå för 45% av försäljningen i framtiden

Själen i ett varumärke ligger i dess historia och utan att se tillbaka – men istället blicka framåt presenterar Renault också en helt ny prototyp, som i viss mån hyllar det förflutna, men som framför allt ansluter sig till framtiden. Detta är den nya Renault 5-prototypen, kultbilen. Med starka designdetaljer från det förflutna; tygtak, breda skärmar och en kompakt exteriör tar den nya tekniken Renault 5 in i framtiden, som en 100% elbil.

Renaulution innebär också fortsatt ledarskap i Europa när det gäller hållbara transporter. Renault har redan mer än 300 000 elbilar på vägarna, med mer än 10 års erfarenhet av elbilar och elmobilitet.

Det senaste tillskottet är E-TECH-tekniken, en hybridteknik med mer än 150 patent, och med erfarenhet från Formel 1 – och resan fortsätter. Detta görs genom ökade elektrifierings- och vätgaslösningar för LCV-marknaden i nära samarbete med Plug Power – världsledande inom bränslecellsteknik.

Tekniskt sett kommer Renault att marknadsföra ”The Software Republic”, ett öppet ekosystem tillägnad mjukvaruutveckling, data, cybersäkerhet och mikroelektronik. Centralt för Renaults tekniska utveckling är ”The Software Factory”, som sammanför mer än 1000 ingenjörer som specialiserat sig på utveckling av programvara, data och cyber-tjänster – och detta är bara början

”På Renault anammar vi effekterna av störningar och skapar vår egen nya våg. Det handlar om att tillföra modernitet till bilindustrin. Vi vill stärka vårt ledarskap inom elbilar och vi investerar i vätgas i syfte att bli Europas grönaste biltillverkare 2025. Vi vill också vara ett tekniskt varumärke. Genom intern utveckling via vår Software Republic, ett öppet ekosystem som kommer att bidra till utvecklingen av europeisk expertis inom områden som data och cybersäkerhet får vi en konkurrensfördel som ett varumärke med högteknologiska anslutna tjänster”, säger Groupe Renaults VD Luca de Meo.

Med andra ord kommer Renault att utvecklas massivt inom tre områden. Teknik, service och ren energi.

Som ett Tech-varumärke är Renault i framkant av ett teknologiskt ekosystem där det tillsammans med partners kommer att samla expertis och bygga europeisk kunskap och skydda sin suveränitet när det gäller viktiga områden som big data. Specifikt kommer det innebära möjligheten för Renault att utrusta sina bilar med avancerad AI-teknik och cybersäkerhetssystem.

Som servicemärke måste de bästa lösningarna erbjudas. Renault introducerar bland annat My Link från 2022 – ett helt nytt infotainmentsystem med inbyggda Google-funktioner. Renault blir därmed den första tillverkaren som erbjuder Googles tjänster för massmarknadsbilar.

Men vi har också tänkt på hållbarhet – och hur vi kan bevara våra bilar längre än idag. Tack vare den ombyggda fabriken i Flins utanför Paris kommer mer än 100 000 äldre bilar att byggas om året för att passa nuet. Till exempel genom att konvertera små dieselbilar till biogas eller el. Även när det gäller hantering av begagnade batterier – Renault har en tydlig strategi för hur dessa kan få ett andra eller kanske tredje liv efter att ha tjänat sin ”militärtjänst” i bilar.