Nya Renault MÉGANE förnyas över hela sortimentet - mer teknik för ökad körglädje. Dessutom lanseras en laddhybrid, Nya MÉGANE E-TECH Plug-in. Säljstart mitten av 2020.
Renault MÉGANE är en symbol i sin bilklass med 7 miljoner sålda fordon sedan 1995. Nu förnyar Renault hela sortimentet från halvkombi, kombi, R.S. Line till R.S. TROPHY. Samt erbjuder en ladd-hybrid med laddningsbara batterier i Nya MÉGANE E-TECH Plug-in. (exklusivt för Sport Tourer-versionen)
Nya Renault MÉGANE är omarbetad och moderniserad. Nytt är en 9,3” multimediaskärm och en 10,2” skärm i instrumentbrädan som drar nytta av alla funktioner i Renault EASY LINK multimediasystemet. Systemet, inspirerat av smart phone-användning, är ergonomiskt och funktionellt utformat.
Nya förarassistanssystem är tillgängliga i Nya MÉGANE. Ett av dessa är ”motorvägs- och kö-assistans” som kombinerar adaptiv farthållare (med Stop and Go) och filcentreringshjälp. De nya ”Pure Vision” LED-strålkastarna ger ökad synlighet och stärker Nya MÉGANEs design och dynamiska utseende, som gett modellen en sådan framgång.
Nya MÉGANE E-TECH Plug-in: en ladd-hybrid för en unik körupplevelse.
Renault lanserar Nya MÉGANE med en laddningsbar hybridmotor på 160 hk; E-TECH Plug-in. Modellen drar nytta av ny teknik som fokuserar på energiåtervinning och som är direkt inspirerad av Renaults F1-expertis.
E-TECH Plug-in tekniken har utvecklats av Renaults ingenjörer och är föremål för över 150 patent. Man använder komponenter som är utformade inom Renault-Nissan alliansen som t ex nya generationens 1,6 liters 4-cylindriga bensinmotor med två elmotorer och en innovativ multi-mode växellåda. Den kopplingslösa växellådan är mycket effektiv med knappt märkbara växlingar.
Med en batterikapacitet på 9,8 kWh (400V) kan MÉGANE E-TECH Plug-in komma upp i hastigheter på 135 km/h på eldrift. Räckvidden är 50 km blandad körning (WLTP *) tack vare ett effektivt energihanteringssystem och upp till 65 km i stadskörning (WLTP*City) på el (utan att använda förbränningsmotorn). Oavsett batteriladdningsstatus drar Nya MÉGANE E-TECH Plug-in nytta av de stora fördelarna med hybridsystemet; bilen startar alltid på el för snabbare respons och för att hålla bränsleförbrukning nere.
E-TECH Plug-in erbjuds på Nya MÉGANE Sport Tourer-versionen och lanseras i mitten av 2020 i Sverige.
Nya MÉGANE R.S. Line: ny designsignatur
R.S. Line designmärkning ersätter den gamla GT Line-märkningen. R.S Line representerar mer än bara en namnändring och innebär ett mer avancerat och rikare innehåll. Modellen får en sportigare look både interiört och exteriört för att möta förväntningarna hos den växande skaran av kunder som vill ha en mer dynamisk design. Här finns t ex F1-spoilern som kännetecknar R.S. Line, serie-anpassade 17-18″ fälgar, säten med Alcantara, läderratt och sportpedal i aluminium.
Nya MÉGANE R.S. TROPHY: Ett nytt riktmärke för sportighet
De sportigare versionerna av MÉGANE med R.S. märkningen ”TROPHY” har etablerat sig som benchmark för sportbilar, utvecklad för bankörning, speciellt R.S. TROPHY-R med sina varvrekord på berömda motorbanor som Nürburgring, Suzuka och Spa-Francorchamp.
Nya MÉGANE R.S. TROPHY kommer med en 1,8 liters turbomotor på 300 hk (220 kW) med direktinsprutning. Motorn som är ett resultat av synergier inom Alliansen finns även på Alpine A110. Vridmomentet ökar till 420 Nm (+20 Nm) med EDC (dubbelkopplingslåda)-växellåda och 400 Nm med manuell växellåda. Den ökade effekten ger bättre acceleration även vid höga varvtal medan vridmomentet – ett av de bästa i kategorin – ger ökad körglädje. Cup-chassit med 4CONTROL ger maximal smidighet i snäva svängar och stabilitet vid snabba kurvtagningar. Cup-chassiet innehåller också en mekanisk Torsen® differentialbroms som ger bilen maximalt drivgrepp i kurvorna. Stötdämparnas och fjädrarnas styvhet har ökats med 25% respektive 30%, samtidigt som krängningshämmaren styvats upp med 10% jämfört med MÉGANE R.S. Nya R.S. Monitor är Renault Sports telemetrisystem som visar ett flertal fordonsparametrar i realtid.
*) förbehåll för slutlig certifiering