Polestar avtäcker första bilen
Polestar 1

Polestar, Volvo Car Groups prestandamärke, har i dag avslöjat sin framtid som ett fristående elektrifierat prestandamärke. Polestar har bekräftat företagets första tre modeller, en specialbyggd fabrik i Kina och en ny kundorienterad väg till marknad med prenumerationsbaserade all inclusive-tjänster som kommer att sätta ett nytt riktmärke i branschen för prestandabilskunder.


Polestar avslöjade också 600-hästars Polestar 1, företagets första bil som kommer att rulla av produktionslinan mitten 2019. Polestars teknik och produktutbud drar nytta av de synergier och ekonomiska resurser som skapas av Volvo Car Group, något som hjälper Polestar att accelerera design, utveckling och produktionsprocesser till en fraktion av den tid som det tar för helt nya biltillverkare.

Thomas Ingenlath, Chief Executive Officer för Polestar säger:
– Polestar 1 är den första bilen som bär Polestar på huven. En vacker GT-vagn med fantastisk teknik paketerad inom sig – en stark start för vårt nya Polestar-varumärke. Alla framtida bilar från Polestar kommer att ha en helt elektrisk drivlina, något som levererar på vår varumärkesvision om att vara det nya fristående elektriska prestandamärket.

Polestar 1, kommer att skapa en halo för det framtida Polestar-varumärket. Polestar 1 är en tvådörrars, 2+2-seater, Grand Tourer Coupé med en ”Electric Performance Hybrid”-drivlina. Det är en elektrisk bil som stöds av en intern förbränningsmotor, den har en räckvidd på 15 mil – den längsta helelektriska räckvidden av samtliga hybridbilar på marknaden. Effekten på 600 hk och 1000Nm i vridmoment placerar bilen starkt i prestandabilssegmentet.

Polestar 1 baserad på Volvos Scalable Platform Architecture (SPA), men ungefär 50 procent är nytt och unikt, skapat av Polestars ingenjörer. För att förstärka dess dynamiska köregenskaper har Polestar 1 ett stort utbud av ny teknik med fokus på att göra bilen till en äkta körmaskin. Polestar 1 är världens första bil som har den helt nya klassledande Öhlins Continuously Controlled Electronic Suspension (CESi). Kolfiberdelar reducerar vikten och förbättrar torsionell torsionsstyvhet med 45 procent, samtidigt som den sänker tyngdpunkten. Dessutom använder Polestar 1 dubbla elektriska bakmotorer som möjliggör torque vectoring. Detta förser föraren med precis acceleration på varje hjul för att behålla maximalt väggrepp och bibehållen fart vid kurvtagning.

Polestar 1 kommer att byggas i det toppmoderna och specialbyggda Polestar Production Centre i Chengdu, Kina som är under konstruktion, med färdigställande planerat för mitten av 2018.

Polestar kommer också att flytta bort från dagens traditionella ägarskap. Bilarna kommer att beställas 100 procent online och erbjudas med prenumeration på två eller tre år. Prenumerationen, som är all inclusive och utan handpenning, kommer även ha funktioner som upphämtning och lämning samt möjligheten att hyra andra fordon inom Volvo och Polestar-utbudet, allt inkorporerat i en månatlig betalning.
Den fasta prenumerationsavgiften innebär en besvärsfri upplevelse för kunden. Detta underlättas vidare av Phone-As-Key-teknik som tillåter ägaren att dela en virtuell nyckel med tredje person samt att tillgå ett stort utbud av andra on demand-funktioner. Denna concierge-service ser till att kunden enbart behöver fokusera på körglädje.

Samtliga framtida Polestar-bilar kommer ha en helelektrisk drivlina. Produktion av Polestar 2 startar sent 2019 och blir det första helt batteridrivna fordonet (BEV) från Volvo Car Group. Polestar 2 blir en helelektrisk bil i mellanklassen som ansluter konkurrenterna kring Tesla Model 3 och kommer följaktligen att ha en större produktionsvolym. Den initiala fasen av Polestars nya modeller kommer att slutföras med en större BEV i SUV-stil, Polestar 3, som skapar ett modernt uttryck av elektrifierad prestanda och kördynamik.

Beställning och konfigurering av Polestar-bilar kommer att ske online via en Polestar-app eller en onlineportal. Polestar inser dock som en ny spelare i det elektrifierade bilsegmentet att kunder fortfarande kommer att vilja fysiskt interagera med märket. Den digitala approachen kommer därför att kompletteras med ett nytt nätverk av fristående Polestar Spaces runt om världen. Här kan framtida Polestar-kunder interagera med produkter och varumärket. Polestar Spaces kommer att vara fristående och kommer inte att finnas inom existerande Volvoåterförsäljares utställningslokaler.

Orderböckerna för Polestar 1 öppnar 17 oktober 2017 då Polestar börjar ta intresseanmälningar från kunder.