Nya Volvo C70 som presenteras på Frankfurtmässan 2009 har samma smarta tredelade plåttak, praktiska plats för fyra vuxna och världsledande cabrioletsäkerhet som tidigare. Med moderniserad design och ytterligare förstärkt premiumkänsla får C70 också en ”vill-ha” utstrålning i absolut toppklass.
Volvo C70 är i själva verket två attraktiva bilar i en. Lika mycket elegant coupé som sportig cabriolet. Med samma mjuka, rena linjer i båda utförandena. Men framförallt är Volvo C70 en bil att njuta av. För människor som belönar sig själva med det bästa i livet.
– Volvo C70 har ett klassiskt cabrioletsnitt och en stark egen identitet. Det vi har gjort är att varsamt designa om fronten och bakpartiet så att de harmonierar med både dagens och framtidens Volvomodeller. Dessutom har vi ökat exklusiviteten i material och detaljer för att förhöja känslan av lyx och lust i inredningen, säger Fedde Talsma, Exterior Chief Designer på Volvo Personvagnar.
Moderniserad självsäker front
Den helt nydesignade fronten bär spår av S60 Concept som presenterades i början av 2009. Släktskapet understryker nya Volvo C70s starkare koppling till de större modellerna i Volvos produktprogram.
Även framskärmarna har fått nya former, vilket bidrar till frontens tydligt förändrade utseende. Nosen har blivit mer kilformad och getts ett ökat tredimensionellt djup genom att elementen i fronten har förflyttats både i längs- och höjdled. De nya strålkastarna och dekoren runt dimljusen har exempelvis vinklats snett uppåt, bakåt samtidigt som detaljerna runt den undre grillen lyfts fram.
Rakt framifrån bildar fronten ett öppet, inbjudande V. Det förstorade järnmärket och nya större luftintaget förstärker det självsäkra uttrycket. För de ägare som vill synas lite extra erbjuds en ny dramatiskt röd kulör kallad Flamenco Red Pearl.
– Nya C70 har fått ett tydligare, mer framträdande ansikte. Bilens självklara elegans har moderniserats så att den smälter in också i de senaste, mest sofistikerade sammanhangen, säger Fedde Talsma.
Nytt exklusivt designat bakparti
De exklusiva, högteknologiska LED-lamporna, av samma typ som sitter på Volvo XC60, är den mest påtagliga uppdateringen baktill. Hela lamppaketet är tydligt integrerat med den mjukt ovala form som ramar in nya C70s bakparti.
Liksom i fronten har nya linjer och detaljer på bland annat stötfångaren, arrangerats för att framhäva djupet och dynamiken i formspråket.
Inredning som belönar föraren
Interiören har uppdaterats i flera avseende för att skapa en unik kupémiljö hos Volvo C70. Instrumentpanelen har fått ett längre och mer strömlinjeformat utseende och ytskiktet har getts en ny karaktär som förhöjer kvalitetskänslan.
De nya exklusiva instrumenten, med visare och grafik speciella för C70, är ytterligare ett exempel på hur premiumkänslan i bilen gjorts mera påtaglig.
– Vi har centrerat nyheterna i inredningen runt förarplatsen för att ge ägaren en starkare upplevelse av belöning bakom ratten. En ny typ av softläder i stolarna och en ökad finish i detaljarbetet är andra sätt vi använt för att göra njutningen ännu mer komplett, fortsätter Fedde Talsma.
Världsledande säkerhet bland cabrioleter
Nya Volvo C70 är utvecklad för att vara en av de absolut säkraste cabrioleterna på marknaden, både ifråga om förebyggande och skyddande säkerhet. Bilen har en avancerad karosstruktur och ett flertal lösningar som är unika för en öppen bil. Avsaknaden av fast tak har kompenserats med förstärkningar och sofistikerad teknik.
Skydd vid rundslagning
Volvo C70 har kraftiga metallbågar som skjuts upp bakom passagerarna i baksätet för att skapa extra skyddsutrymme om bilen skulle slå runt. Bågarna, som ingår i Volvos Rollover Protection System – ROPS – aktiveras av en gyrosensor. Eftersom Volvo C70 har bakruta av riktigt glas, skjuts bågarna upp genom rutan om taket är uppe. De har därför försetts med små hårdmetallspetsar som spräcker glaset i sådana fall.
Unik dörrmonterad krockgardin
En viktig del i sidokollisions- och rundslagningsskyddet är den uppblåsbara krockgardinen IC som monterats i dörren eftersom det inte finns några takbalkar att fästa den i. Gardinen har en extra styv uppbyggnad med dubbla rader av lameller som förskjutits något i förhållande till varandra. Det gör att den kan hålla sig upprätt och bidra till att skydda huvudet på ett effektivt sätt, även om rutan är öppen. Dessutom töms gardinen långsamt, för att bidra till skyddet även om bilen skulle slå runt.
Sidokollisionskuddar fram och bältesförsträckare på alla platser
Utöver krockgardinen har de åkande i framsätet tillgång till sidokollisionskuddar. Storleken är avpassad för att täcka både bröst- och höftpartier. Krockgardinen samverkar dessutom med bältesförsträckarna för att bidra till bästa möjliga skydd åt framsätespassagerarna i en sidokollision eller rundslagning. Alla fyra sittplatserna är försedda med bältesförsträckare.
Elegant tredelat plåttak
Volvo C70 förvandlas på ett smidigt sätt från coupé till cabriolet. En knapptryckning, och det tredelade plåttaket fälls snabbt och lätt ihop och försvinner ned i bagageutrymmet.
Fakta om taket till Volvo C70:
- Bilen ska stå stilla när taket öppnas/stängs
- Bilen behöver bara en fri takhöjd på 2 meter när taket öppnas/stängs
- Det behövs inget fritt utrymme bakom bilen när taket öppnas/stängs
- Taket öppnas/stängs på cirka 30 sekunder (oavsett klimat)
- En elektrisk motor, hydraulpump och dator används för att öppna och stänga taket
- Bakluckan har dubbla öppningsmöjligheter – för hantering av taket eller för att göra bagageutrymmet tillgängligt
- Taket är indelat i tre sektioner
- Takpanelerna är tillverkade av stål
- Skarvarna mellan sektionerna är gummitätade
- Sidorutorna passas in mot taket efter att det stängts
- Bakluckan är tillverkad av aluminium och stål
- Karossens vridstyvhet förbättras med cirka 15 procent när taket är på
Motorprogram Volvo C70
Avancerad motor- och avgasreningsteknik gör att Volvos motorer kombinerar höga prestanda med låg miljöpåverkan. Volvo C70 finns tillgänglig med följande bensin- och dieselmotorer. Siffrorna för förbrukning och CO2-utsläpp gäller med manuell växellåda och vid blandad körning.
Bensinmotor Effekt Förbrukning CO2
T5 230 hp/320 Nm 8.9 l/100 km 209g/km
2.4i 170 hp/230 Nm 9.0 l/100 km 215g/km
2.4 140 hp/220 Nm 8.9 l/100 km 212g/km
Dieselmotor Effekt Förbrukning CO2
D5 180 hp/400 Nm 6.6 l/100 km 174g/km
2.0D 136 hp/320 Nm 6.1 l/100 km 161g/km