Nu är det dags för den tredje generationen av Renault Mégane RS att göra entré.
När den franska halvkombin presenterades vid Frankfurtsalongen fick vi veta att 2,0-litersmotorn ersatts med en 1,8-liters twinscroll-turboladdad motor som producerar 280 hästkrafter och 390 newtonmeter. Motorn är densamma som i sportkärran Alpine A110 som presenterades tidigare i år, men i Mégane RS har effekten och vridet hoppat upp ett kliv.
Två växellådor erbjuds till nya Mégane RS, en manuell med sex växlar och en sexstegad EDC-automatlåda med dubbelkopplingsfunktion. Till EDC-lådan hör även växlingspaddlar på ratten för manuell manövrering, Launch Control för extra snabba acceleration från stillastående, samt en funktion som heter Multi-Change Down och som tillåter snabba sammanhängande nedväxlingar vid inbromsning.
Multi-Sense heter tekniken som låter föraren ställa in Mégane RS enligt fyra förinställda lägen plus ett personlig läge som kan skräddarsys. Gasrespons, styrning och växlingar påverkas olika beroende på läge – Comfort, Normal, Sport, Race och Perso.
Att Mégane RS är snabb förstår vi, men hur snabb den är återstår att se. Renault har inte klämt ur sig varken en 0-100-siffra eller en topphastighet. Snabb runt Nürburgring är den sannolikt också, bli inte förvånad om Renault försöker ta tillbaka rekordet på Nordslingan.
Främre hjulupphängningen, som Renault fortfarande kallar för PerfoHub, är helt omgjord med nya geometriska vinklar, och stötdämpningen är hårdare satt än tidigare. Ett Cup-chassi finns som tillval och då ingår differentialbroms av Torsen-typ för att säkerställa ännu högre grad av friktion mellan bil och underlag.
Något nytt vi kan berätta nu är att nya Mégane RS för första gången levereras med antingen manuell eller automatisk växellåda. Men också med fyrhjulsstyrning, 4Control, där bakhjulen styr mot framhjulen vid lägre hastigheter för att öka manöverdugligheten. Bakhjulen styr i stället med framhjulen vid högre hastigheter för att öka kurvtagningsförmågan och kursstabiliteten.
För de som kör mycket på bana så har telemetrisystemet RS Monitor uppdaterats. I ”Monitor-läget” samlas data in och visas i realtid. Men man kan ansluta en kamera och ställa in ”Expert-läget” för att spela in åkturen om man önskar att analysera datan eller ladda upp videon på sociala medier.
Säljstart är i vår meddelar Renault utan att ge några prisuppgifter. Orderböckerna öppnar under våren 2018. En Trophy-version med 300 hästkrafter och 400 newtonmeter, samt med Cup-chassit som standard, lanseras något senare. Om Renault satsar på att ta tillbaka rekordet på Ringen så är det med denna försöket kommer att göras.
Artikel från Teknikens Värld – Läs hela artikeln här.