Nya Renault Clio

Nya Clio, femte generationen av bilikonen som sålts i cirka 15 miljoner exemplar är snart här.


Clio lanserades 1990 och har blivit Renaults bästsäljare i världen med en stadig ökning försäljningsmässigt sedan 2012.

Information och bilder om interiören och exteriören är redan släppta. I Geneve visas Nya Clio upp för press och allmänhet och tekniska data presenteras.

Nya Clio är spjutspetsen i Renaults framtidsplan, “Drive the Future” (2017-2022) som har tre målsättningar:

  • Elektrifiering: 2022 kommer Renault att erbjuda 12 stycken elbilsmodeller. Nya Clio kommer att vara den första med E-Tech hybridmotorn, baserad på teknik som utvecklats av Renault.
  • Uppkopplad:Målet för Renault är att 2022 ha 100 % uppkopplade fordon på sina nyckelmarknader. I Nya Clio illustreras detta med ett nytt anslutet multimediasystem som utvecklats av Alliansen.
  • Autonom: 2022 kommer Renault att marknadsföra 15 modeller utrustade med autonom körteknik. Nya Clio kommer att vara banbrytare genom att göra förar-systemen som leder mot autonom körning tillgängliga för alla i en stadsbil.

Nya Clio är central i strategin att stärka synergierna inom Alliansen och handlar om utvecklingen av delad teknik och användningen av nya plattformar. T ex CMF-B-plattformen som Nya Clio bygger på som första modell, och dess nya elektriska och elektroniska arkitektur. Plattformen kan integrera den senaste tekniken för att svara på nya krav från marknaden.

Motorer

Nya Clio kommer med ett nytt sortiment av motorer inklusive Renaults första E-TECH-hybrid

Nya Clio kommer med ett brett urval av bensinmotorer, alla nya i motorutbudet, och dieselmotorer med effekt från 65 hk – 130 hk. Motorerna har avancerad teknik som är kopplad till senaste standards med låg bränsleförbrukning och låga utsläpps-nivåer.

Nya Clio blir Renaults första hybriddrivna modell med en E-TECH-hybridmotor som lanseras 2020. Kunderna kommer kunna välja mellan nio motorer/växellådor.

Med de nya 1,0 – och 1,3 TCe-motorerna som utvecklats av Renault-Nissan-Mitsubishi liksom E-TECH-motorn som designats av Renault innebär Nya Clio viktiga synergier som är centralt för Renault och dess Alliance-partners.

E-TECH-hybridmotorn

Nya Clio kommer finnas tillgänglig 2020 med en full-hybrid motor som heter E-TECH. Detta är ett viktigt första steg för Renault, som använt all sin expertis, som ledande i Europa med eldrivna fordon, att utveckla en hybridmotor på Nya Clio.

E-TECH hybrid är utvecklad och patenterad av Renaults ingenjörer. Motorn är byggd på komponenter konstruerade inom Alliansen, inklusive den nya generationens 1,6 liters bensinmotor omarbetad speciellt för tillfället som har två elmotorer, en innovativ multi-mode växellåda och 1,2 kWh-batteri.

Renault E-TECH hybridteknik ger maximal effekt med klassledande respons, minskar energiförbrukningen och ger snabb batteriladdning vid retardation. Motorn håller energin på lågförbrukning och återställer sen med maximal mängd energi. Bilen startar i helelektriskt läge vilket kombinerar hög batteri-laddningskapacitet vid retardation, som betyder att föraren kan köra upp till 80 % av tiden i helelektriskt läge vid stadskörning.

Resultatet ger en minskad bränslekonsumtion på cirka 40 % jämfört med en konventionell förbränningsbensinmotor i stadskörning. Samtidigt erbjuds man en ojämförbar körglädje, tack vare omedelbar reaktivitet när man startar och accelererar.

Bensinmotorer

SCe 65 och 75:

Den normalt aspirerade 1,0 SCe motorn (med tre cylindrar) är det perfekta valet för förare som söker en ekonomisk bil för användning i stadskörning. Med en 5-växlad växellåda och effekt på 65 hk och 75 hk (och vridmoment på 95 Nm), erbjuder den sömlös drift vid stadskörning.

TCe 100:

Den turboladdade 1,0 TCe (med tre cylindrar) är den senaste motorn som utvecklats inom Alliansen. Den innehåller all den senaste tekniken, inklusive en turboladdare med en el-styrd återcirkulationsventil, ett avgasgrenrör delvis integrerad i cylinder-huvudet, dubbelvariabel ventiltid för insugning och en speciell ytbehandling. (bore spray coating)

Med 100 hk och 160 Nm vridmoment får den nya generationens motor 10 hk extra och 20 Nm på TCe 90-enheten som den ersätter, samtidigt som den har en minskad bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. Motorn ger extra körglädje genom mer vridmoment, tillgänglig från låga motorvarvtal. TCe 100 kommer initialt att vara tillgänglig i Nya Clio med en 5-växlad manuell växellåda. Den kommer sedan att kopplas till den senaste generationen X-TRONIC automatväxellåda. Den har också D-STEP-funktion som reproducerar beteendet hos en växellådsöverföring för varierade vägar och ökad accentuering.

TCe 130 GPF: 1.3 TCe GPF-motorn gör sin debut på Nya Clio och finns sedan tidigare på Captur, Mégane och Scénic. Motorn finns med 130 hk och 240 Nm och är kopplad till 7-växlad EDC-växellåda och ersätter TCe 120 som toppmodern motor på Nya Clio. EDC-växellådan med dubbla kopplingar gör körningen mer sömlös och behaglig samtidigt som bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen minskas. Och för ännu mer nöje kommer Nya Clio TCe 130 GPF EDC att vara utrustad med rattkontroller.

DIESELMOTORER

Blue dCi 85 och 115:

Ny Clio erbjuds också med 1,5 Blue dCi, anpassad för t ex företagsflottor. Motorn har uppgraderats för att uppfylla nya utsläppsstandards med införandet av ett selektivt katalytiskt reduktionssystem (SCR) som anses vara den mest effektiva efterbehandlingslösningen för kväveoxid (NOx). Två versioner är tillgängliga: 85 hk / 220 Nm och 115 hk / 260 Nm. Nya Clio med Blue dCi tillsammans med den 6-växlade manuella växellådan blir riktigt effektiv ute på vägarna.

CMF-B: en ny plattform för Nya Clio

Nya Renault Clio är den första modellen som ska byggas på den nya CMF-B-plattformen, som gör sin debut i Alliansen. Den började utvecklas från 2014 på Technocentre och består av 85% nya delar, jämfört med plattformen från tidigare Clio.

Den nya CMF-B-plattformen Nya Clio en mängd fördelar. Den har en ny arkitektur, som gör att den är 50 kg lättare. Den har också beläggning undertill som förbättrar aerodynamiken. Dessa två uppgraderingar minskar bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen. Ny Clio har även förbättrad akustisk komfort, särskilt tack vare ljudisolering av motorrummet. Ljudnivåerna är cirka 1,5 till 2 dB lägre mellan 0 och 130 km / h.

För de allra bästa säkerhetsnivåerna har Nya Clio’s plattform CMF-B blivit helt ombyggd avseende kroppsstrukturen, sidoelementen och frontpanelen, särskilt genom användning av högelastiskstål och strukturlim för att förbättra passformen mellan stålplattorna. Dessa förbättringar ger passagerarna högsta säkerhet. Säkerheten stärks också av den innovativa utrustningen på Nya Clio, inklusive adaptiv förarairbag, sidogardin-airbags, bältesförstärkare med belastningsbegränsare och Isofix kopplat till nya iSize standards.

Med den nya el och elektroniska arkitekturen på CMF-B-plattformen är Nya Clio tillgänglig med det mest omfattande utbudet av utrustning och avancerade förarhjälpmedlen i segmentet, från en kamera i fronten och radar, tillgänglig på alla versioner, till ”Highway & Traffic Jam Companion” (Nivå 2 autonomi).

Den nya plattformen är också utformad med sikte på el-fordon och därmed lanseringen av Nya Clio med E-TECH-hybriddrivlinan.

Lanseringen av nya plattformen i Renaultsortimentet är en integrerad del av de viktigaste målen i framtidsplanen “Drive the Future” och “Alliance 2022”. 2022 kommer 70 % av Alliancefordonen och 80 % av Groupe Renaults fordon att tillverkas på gemensamma CMF-plattformar (CMF är kort för Common Module Family).

Renault EASY DRIVE: det mest kompletta förarassistanssystemet på marknaden

Nya Clio har det mest omfattande sortimentet av förarhjälpssystem i sin klass. Målet är att förenkla körningen, öka säkerheten och ge bilisterna större sinnesro. Systemen är indelade i tre delar: körning, parkering (under Renault EASY DRIVE-etiketten) och säkerhet.

De två nya funktionerna inkluderar en 360°-kamera och ett aktivt nödbromsningssystem, som upptäcker cyklister och fotgängare, är helt nya på Renault. Den största nyheten är ”Highway & Traffic Jam Companion”, unikt i det mångsidiga stadsbilssegmentet. Detta avancerade förarhjälpmedel utgör första steget mot autonoma fordon. Som en del av Renaults mål att göra autonoma teknologier överkomliga för många, kommer Renault att marknadsföra 15 fordon utrustade med sådan teknik i slutet av framtidsplanen “Drive the Future”. Ny Clio är första fordonet att göra det.

VID KÖRNING

“HIGHWAY & TRAFFIC JAM COMPANION”

Highway & Traffic Jam Companion kombinerar adaptiv farthållare (med Stop & Go) och “lane centering assist”. Systemet fungerar på fordon utrustade med EDC växellåda vid hastigheter från 0 till 160 km / h. Det styr fordonets hastighet och upprätthåller säkerhetsavstånd med framförvarande fordon samtidigt som fordonet centreras i körfältet. I tät trafik stoppas och startas förarhjälpsystemet och startar Nya Clio automatiskt inom tre sekunder utan någon input från föraren. Systemet arbetar via en frontplacerad kamera och radar på vägar där körfältsmarkeringar (rak eller prickad linje) är korrekt synliga och med fordon i sikte. På vägar utan körfältmarkeringar aktiveras endast den adaptiva farthållaren. Om det inte är några bilar framför arbetar ”lane centering assist” (från hastigheter 60 km / h) liksom farthållaren.

Highway & Traffic Jam Companion är ett nivå 2 autonomt system som förbättrar körningen avsevärt. Föraren måste ändå hålla händerna på ratten och ögonen på vägen. Systemet avger en varning efter 13 sekunder, om den upptäcker att föraren inte har händerna på ratten. Efter ytterligare två varningar avaktiveras den automatiskt efter 48 sekunder.

”Highway & Traffic Jam Companion” kommer att finnas tillgänglig på Nya Clio TCe 130 GPF EDC från och med slutet av 2019.

ADAPTIV CRUISE CONTROL (med Stop & Go)

Det adaptiva cruise control-systemet (ACC) lanseras på Clio med EDC-växellådan. Det är tillgänglig från 0 till 170 km / h, och är automatiskt med ett minimibesparande avstånd till fordonet framför. Detta avstånd – eller mer exakt tidsavståndet – kan ställas in av föraren (från 2,4 sekund till 1,2 sekunder och som standard 2 sekunder). Om det inte finns något fordon framför fungerar systemet som en vanlig cruise control och behåller den valda hastigheten, inklusive ned-bromsningar.

ACC är tillgänglig på Nya Clio TCe 130 GPF EDC med en Stop & Go-funktion. I trafikstockningar, där föraren måste stanna bilen helt, kan systemet stoppa fordonet i full säkerhet och starta om det igen efter tre sekunder när trafiken börjar röra sig. Utan tre sekunder kräver systemet att motorn startar igen. Efter 30 sekunder avaktiveras systemet automatiskt.

CRUISE CONTROL MED FARTHÅLLARE

Systemet för farthållare / hastighetsbegränsare finns tillgänglig på hela Clio-sortimentet.

AUTOMATISKT STÄLLBART STRÅLKASTARE

Med hjälp av front-kameran växlar strålkastarväljaren automatiskt från höga till låga strålar beroende på yttre ljus och trafik, vilket underlättar körning på natten, även i dålig sikt.

SÄKERHET

SYSTEM FÖR AKTIV NÖDBROMSNING

Nytt hos Renault är en aktiv nödbroms med cyklist- och fotgängardetektion som maximerar säkerheten genom att varna förare i farliga situationer och aktiverar bromsarna i brist på förarinsats. Systemet är monterat på alla Nya Clio som standard och fungerar dag och natt.

DÖDAVINKELVARNING

Dödavinkelvarning finns på ett stort antal fordon i Renault-sortimentet, och har ytterligare uppgraderats inför debuten på Nya Clio. Med hjälp av en radar tolkar systemet bättre fordonets avstånd och hastighet som ligger i förarens döda vinkel.

HASTIGHETSBEGRÄNSNINGAR

Utrusad på hela Clio-sortimentet, använder systemet front-kameran för att automatiskt varna förare vid högre hastigheter och rekommendera dem att justera hastigheten. På modeller som är utrustade med navigationssystem kombinerar Nya Clio vägskyltsinformation och GPS-data för ännu högre precision.

“LANE DEPARTURE WARNING” OCH “LANE KEEPING ASSIST”

Detta system fungerar på vägtrafik från hastigheter på 60 km / h. Den varnar förare och korrigerar fordonets bana om bilen ska korsa en linje utan att indikatorn tidigare aktiverats. Denna teknik, som vanligtvis finns på fordon i de högre klasserna, är tillgänglig som standard på Nya Clio. Den reducerar riskerna speciellt på längre resor där filbyteskörning är den huvudsakliga anledningen till olyckor.

PARKERING

360-kamera

Nya Clio är den första Renault-modellen som är utrustad med 360-kameran, välkänd i Alliansen. De fyra kamerorna ger en vy över fordonet och visar i en enda bild de hinder som ligger runt fordonet. Systemet är idealiskt för parkeringsmanövrer eller för körning i smala utrymmen och undviker skador. 360 ° kameran aktiveras automatiskt när föraren lägger in backen och är tillgänglig direkt via “piano-tangenterna” under multimediaskärmen. Systemet visar två bilder på skärmen: fram eller bak och dessutom ett val mellan 360 ° -vyn eller en närbild från passagerarsidan.

FRAM-, BAK- OCH SIDO-PARKERINGSASSISTANS

Tolv ultraljudssensorer hjälper föraren under parkerings-manövern genom att indikera eventuella hinder eller föremål.

BACKKAMERA

Backkamera fanns redan på förra Clion och finns kvar på Nya Clio. Den förenklar manöver i trånga utrymmen när backen är ilagd..

EASY PARK ASSIST

Easy Park Assist har uppgraderats för att göra alla manövrer lättare, både för att komma in och ut ur parkeringsplatser. Vid parkering, hanterar alla sensorer styrningen, medan föraren bara arbetar med pedalerna och växellådan.

Renault EASY CONNECT: ett förbättrat erbjudande och ett nytt anslutet multimediasystem

Renault fortsätter att utrusta alla sina fordon med uppkopplingsbara tjänster. Nya Clio är utrustad med en förbättrad version av Renault EASY CONNECT. Den är utrustad med det helt nya Renault EASY LINK multimediasystemet kompletterat med MY Renault-appen. Genom att samla ett antal anslutna tjänster, plattformar och appar, förenklar systemet nya mobilitetsanvändningar både i och utanför bilen. Genom detta nya ekosystem anpassar Renault EASY CONNECT till varje användare och kommer gradvis att förbättras med nya tjänster på all multimedieutrustning som den rullas ut på.

Renault EASY LINK: en helt ny multimediaplattform

Renault EASY LINK multimedia plattform finns i tre versioner på den helt nya Clio, alla kompatibla med Android AutoTM och Apple CarPlay:

  • En 7-tums skärm
  • En 7-tums skärm med inbyggd navigering
  • En 9,3-tums skärm med inbyggd navigering

Plattformen har ett helt nytt gränssnitt som är mer användarvänligt och funktionellt, inspirerat av smartphone design och användning. Användare kan anpassa vissa skärmar med hjälp av widgets för direktåtkomst till deras favoritfunktioner.

Renault EASY LINK bygger på 4 huvudfunktioner:

En 4G-ansluten plattform som används för att direkt integrera anslutna tjänster,
En konstant uppdaterad plattform (automatiska uppdateringar), navigering som integrerar realtidsinformation om trafik- och fara-områden som tillhandahålls av TomTom, samt nya funktioner som Google Places.
Förenklad användning, tack vare ett anpassningsbart och mer intuitivt gränssnitt, integrering av 3D-navigering och största skärmen i segmentet
Ett ekosystem av bekanta tjänster som uppdateras och ständigt förbättras av våra partners, inklusive Google, TomTom och Coyote.

MY Renault:

MY Renault-appen har uppdaterats för att ge bilisterna ännu fler tjänster och hålla fordonet inom en hands räckhåll. Appen kan användas för att bättre förbereda sin körning. Det kan också användas för att låsa fordonet eller med fjärrkontrollen aktivera signalhorn och strålkastare. Slutligen optimerar den hanteringen av bilens service genom övervakning av kontrakt och bilens allmänna villkor, genom påminnelser, och, beroende på land, gör det möjligt för bilister att direkt göra avtal med sin återförsäljare.

En ny upplevelse med MULTI-SENSE och premium BOSE ljudsystem

Ny Clio är 14 millimeter kortare än föregångaren, men är rymligare inuti, och sätter nya rekord i volym för sin kategori med en 391-liters bagageutrymme och 26 liter i förvaringsutrymmen.

För bästa möjliga inuti-bilen upplevelse står Nya Clio i särklass genom sin “Smart Cockpit” som erbjuder en mer nedsänkt körning, komfort och välbefinnande. Clio är tillgänglig för första gången med MULTI-SENSE, som redan finns på fordon i högre klasser, inklusive Mégane, Talisman och Espace. Nya Clio är också utrustad med BOSE-premium-ljudsystemet, som introducerades på föregångaren men som nu helt förnyad, för en ännu häftigare ljudupplevelse.

MULTI-SENSE: en anpassad Clio-erfarenhet

Clio är nu tillgänglig med Renault MULTI-SENSE-teknik för en anpassad körupplevelse. MULTI-SENSE erbjuder föraren att använda systemet för att anpassa sin bil efter humör och drar nytta av flera fordon i ett, genom att använda systemet som mappar motorn, påverkar styrning, ljussätter interiör miljö och konfigurationen av den digitala skärmen som ersätter rattarna.

Tre lägen är tillgängliga:

– Eco, för att minska bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen

– Sport, för ökat körglädje, smidighet och lyhördhet

– MySense (standardläget), för att anpassa upplevelsen.

Förare kan anpassa den interiöra atmosfären med åtta färger (vit, blå, elektrisk blå, gul, orange, röd, grön och lila)

MULTI-SENSE-systemet är lätt att använda via gränssnittet till det nya Renault EASY LINK-multimediasystemet eller en speciell “pianotangent” -knapp under den centrala skärmen. Ett tryck är tillräckligt för att öppna MULTI-SENSE-fönstret och ändra inställningarna.

Beroende på det valda läget, föreslår de digitala 7-tums och 10-tumsskärmarna på Nya Clios instrumentpanel en widget som kan anpassas av föraren, till exempel för att visa bränsleförbrukning i regelbundet läge eller kraft- och vridmoment i sportläget.

BOSE: premium ljud och helt ny teknik

BOSE, en Renault-partner i över tio år, har förbättrat sitt premium nio högtalarsystem för Nya Clio. Bättre integrerade tack vare världens första användning av Fresh Air Subwoofer-teknik. Den består nu av nio istället för sju högtalare, med två extra tweeters i dörrpanelerna. Ljudupplevelsen är mer nedsänkt och berikad, för alla passagerare. Den kan anpassas via flera lägen via MULTI-SENSE-inställningarna.

Nya Clio är utrustad med en helt ny BOSE-woofer kallad Fresh Air Subwoofer. Tack vare innovativ teknik överförs basljuden till kupen genom ett patenterat system av kanaler inbyggda i fordonets konstruktion. I Nya Clio-systemet är Fresh Air Subwoofer-systemet integrerat i bagagerummets vänster sida, utan påverkan på tillgänglig volym. Genom att mäta cirka 391 liter är Nya Clio’s bagage den största i sin klass.

Teknisk data;

Längd: 4048 mm

Bredd: 1798 mm

Höjd: 1440 mm

Hjulbas:2583 mm

Vikt: 1087 kg

Bagagevolym: 391 l

Hjul:

15’’ (185/65 R15 88T)

16’’ (195/55 R16 87H et 185/65 R15 88T)

17’’ (205/45 R17 88V)

Motorer:

SCe 65/75

TCe 100

TCe 130

Blue dCi 85/115

E-TECH

Växellådor:

BVM5

BVM6

X-TRONIC

EDC7

CO2

Från 100 g/km*

* exclusiveE-TECH motorn, NEDC BT cycle, WLTP data under approval