– Ingredienserna för att skapa de mest dynamiska köregenskaperna i en bil är desamma vare sig bilen har en elektrisk drivlina eller en förbränningsmotor, säger Joakim Rydholm, förste testförare på Polestar. – Omedelbar respons från stötdämparna, direkt och förutsägbar feedback från styrningen och kraftfulla bromsar med konsekvent prestanda är de viktigaste attributen som alla bilar byggda för förare har gemensamt. Det är exakt de egenskaperna som vi bygger in i de nya elektriska prestandabilarna från Polestar.
Joakim Rydholm spelar en viktig roll i konfigurationen av alla Polestar-bilar – då, nu och i framtiden. Med en imponerande historia som kombinerar omfattande R&D-erfarenhet inom fordon och en lysande rallykarriär har Joakim nyligen tillämpat sin expertkunskap inom chassi och prestandatrimning på Polestar 1 – en elektrisk prestandahybrid med alla egenskaper som kännetecknar en äkta sportbil. Hans senaste bedrift: att köra Polestar 1-prototypen uppför backen på Goodwood Festival of Speed i juli.
– Jag fullkomligt älskar den här bilen! Det var så kul att köra den på Goodwood Festival of Speed, ett evenemang där jag alltid har velat köra. Det var verkligen en speciell upplevelse. Jag har tillbringat varje vaken timme i Polestar 1, så att ta den till England och köra den bland några av de mest kända namnen inom motorsporten var en verkligt livsbejakande upplevelse, fortsätter Joakim Rydholm.
– Under de 22 åren i min karriär då jag utvecklat chassin för alla typer av bilar har jag aldrig upplevt ett paket och en drivlina som har varit lika spännande som Polestar 1. Den elektriska prestandan är så direkt och häftig, och så ovanpå det torque vectoring-tekniken som ger så engagerande köregenskaper. I kombination med Öhlins-dämparna, bromsarna från Akebono och den lätta kolfiberkarossen betyder det att Polestar 1 levererar enastående prestanda!
– Vi har lyckats finjustera chassit så exakt att det ger suveräna köregenskaper även i vardagen, samtidigt som bilen är redo för att när som helst bjuda dig på inspirerande körning. Våra kunder kommer definitivt inte att bli besvikna.
Joakim Rydholm började arbeta på Volvo Cars 2008 och det berömda Volvo C30 Polestar-konceptet var hans första projekt. De efterföljande R&D-projekten inkluderade många av Volvos senaste SPA-bilar, men hans koppling till Polestar förstärktes ytterligare 2013 då han ansvarade för utvecklingen av chassit till de S60 och V60 Polestar-modeller som lanseras nu – bilarna som cementerade Volvo Cars prestanda-avknoppning.
Joakims roll utvecklades 2016 till att även omfatta alla Polestar-utvecklade chassikomponenter till Volvo-modeller, och början på utvecklingen av Polestar 1. Idag sträcker sig Joakims ansvar till alla framtida Polestar-modeller, och de nyligen lanserade Polestar Engineered-modellerna i Volvo-serierna S60, V60 och XC60.
Joakim nämner sin rallybakgrund som en nyckelfaktor för arbetet med att finjustera chassin.
– Det höga tempot i rally och behovet av att kunna reagera riktigt snabbt på föränderliga förhållanden har lärt mig att lyssna mycket noggrant på chassit och hela tiden känna av hur det uppträder. Jag har lärt mig hur man finjusterar olika parametrar för att förändra hur bilen uppträder beroende på vad vi vill åstadkomma.
Joakim Rydholms rallykarriär går så långt tillbaka i tiden som 1987, då han var 15 år och byggde sin första rallybil. Pallplaceringarna i olika skandinaviska rallytävlingar avlöste varandra på löpande band 1998 och för närvarande kör Joakim en Mitsubishi EVO X Grupp N-rallybil i rally-SM.