Att leva med elbil
Hur fungerar det egentligen?

Alla pratar om elbilar, men det nya teknikundret väcker också en del frågor. Hur är det egentligen att leva med elbil, och hur ser ett elektriskt bilägande ut? Vi har satt oss ned och funderat på just detta.



Ja, det är långt ifrån självklart hur allting fungerar med en elbil. Hur långt kommer man på en laddning, hur mycket höjs hushållets elräkning och vad kostar det att installera en laddstation? Inga frågor är dumma i en värld som är byggd av ny teknik.

Kommer elräkningen bli skyhög nu när jag byter från annat drivmedel till el?

Nej då, inte skyhög iallafall.

Man brukar säga att el kostar ungefär en krona per kWh. Kostnaden för att ladda en Renault Zoe med ett batteri på 52 kWh blir då en dryg 50-lapp. Låt säga att du bor i Älvängen och dagspendlar till Göteborg. Då räcker en laddning nästan en hel vecka (räckvidd 318 km vid körning i 90 km/h i tio plusgrader).

Här kommer ett räkneexempel: Om man väljer det mest prisvärda alternativet att ladda hemma så är de löpande kostnaderna ganska små. Elpriser kan ju variera beroende på var du bor och vilket elbolag du använder men vi kör på riktvärdet 1,50 kronor per kWh.
Kostnaden kan du enkelt multiplicera med batteriets storlek 1,50 kr gånger Renault Zoe 52kWh blir då 78 kr och efter det ganska lätt att räkna om kostnaden per mil med hjälp av bilens räckvidd som i detta fallet är 38 mil.
1,50kr*52kWh = 78kr
78kr / 38 mils räckvidd 2,05kr per mil.

Källor: renault.sevibilagare.se

Jag bryr mig om miljön, men vilken bil jag väljer är också en fråga om ekonomi. Vad får en elbil för betydelse för min privatekonomi?

En bil är såklart en investering som påverkar din ekonomi, både på kort och lång sikt. En elbil kostar mer än en bil som går på annat drivmedel, men driften i det långa loppet är billigare. Förutom den markanta skillnaden mellan elpris och bensin-/dieselpris så är det andra kostnader som blir mindre för elbilen. Eftersom den inte har någon förbränningsmotor så går kostnaderna för service, reparation, filter och olja ner.


Kan jag söka n
ågra bidrag för att finansiera min elbil?

Jajjemensan! Här är två tips:

Köpare av bilar med mycket låga utsläpp får en miljöbonus på 60 000 kr från Transportstyrelsen. Privatpersoner som behöver kunna ladda bilen hemma kan även söka upp till 10 000 kronor i bidrag till en laddstation av Naturvårdsverket.

Källor: transportstyrelsen.se • naturvardsverket.se


Hur mycket sparar jag på miljön genom att byta till elbil, egentligen?

Det finns flera svar på den frågan. Om man tittar på koldioxidutsläpp när bilen rullar så vinner elbilen miljötävlingen med råge, men tyvärr är det inte så här enkelt. Förutom körandet så påverkar bilen miljön både under tillverkningen och efter att den går i pension och ska återvinnas. Vetenskapen försöker komma i kapp i jämförelsen mellan elbilars miljöpåverkan kontra fordon som går på mer traditionella drivmedel, men eftersom att elbilen är relativt ny på marknaden så kommer det nog att dröja några år innan vi vet med absolut säkerhet. Det finns dock mycket intressant forskning inom området. En ny studie visar att utsläppen vid tillverkning av bilbatterier har börjat gå ner. Detta beror dels på att fabrikerna har fått upp farten på produktionen och dels på att föråldrade livscykelanalyser från gamla studier nu har uppdaterats med nyare siffror.

Källa: mestmotor.se


Finns det mer och mindre miljövänliga elbilar?

Det du kan tänka på är att ett stort batteri tar mer på naturen att tillverka än ett litet, så välj en bil efter just ditt behov.

Hur lång tid tar det att ladda bilen?

Det beror på vilken laddningsmetod du använder. Du kan välja att ladda bilen snabbt eller långsamt. Om du har bråttom räcker det att ladda bilen i 30 minuter. Med den laddningen kommer du ungefär 15 mil i en Renault Zoe. Tänk på att inte snabbladda bilen för ofta eftersom att det kan göra att batteriets livslängd blir kortare. Ett tips är att ladda hemma över natten när du kan och snabbladda när du måste. Den rutinen är bra både för dig och din bil.

Källa: renault.se

Hur mycket el behövs för att ladda en full tank?

Om vi tar exemplet Renault Zoe med ett Z.E. 50-batteri på 52 kWh så drar en full laddning lika mycket el som att duscha i två timmar eller att bada badkar nio och en halv gång. Intressant fakta: om man tänker på el som en ekonomisk resurs så drar en droppande vattenkran hemma under ett år ungefär samma energimängd som tio fulla laddningar av Renault Zoe.

Källa: ystad.se

 

Finns det några säkerhetsrisker med elbilar?

Ja, det kan vara riskabelt att ladda en elbil i vanligt eluttag i väggen. Detta utgör inte bara en brandrisk utan förlänger också laddningstiden.

Vad kostar det att installera en laddstation hemma?

Det beror på vilken variant du väljer och hur dina förutsättningar hemma ser ut. Oftast är det inte själva laddstationen som kostar mest, utan förberedelserna för att kunna installera den. Räkna med 7 000 – 20 000 kronor för hela kalaset när du vill installera en normalladdstation. Vill du ha en semisnabb eller snabb laddstation kostar det betydligt mer.

Källor: eon.se • emobility.se

 

Hur långt kommer jag på en laddning?

Det finns några variabler som spelar in i hur långt du kommer på en laddning. Bland annat vilket väder det är, hur du kör och och om du kör mycket uppför eller nedför. Tänk på att en elbil på många sätt beter sig likadant som en diesel- eller bensinbil. Ju fortare du kör, desto mer resurser kräver den. Här kommer ett räkneexempel: Om du startar vid Stendahls bil i Stenungsund och kör i 50 km/h under en skön sommardag så kommer du hela vägen till Stockholm på en laddning. Om du kör i 110 km/h och det är nollgradigt så kommer du bara till Karlstad.

Källa: renault.se

Okej, worst case scenario. Jag börjar få slut på el och det är en bit till nästa ställe där jag kan ladda. Vad händer?

En fiffig grej är att bilen försätter sig själv i energisparläge. Du har säkert varit med om att din mobil har fått lågt batteri. I telefonen behöver du själv gå in i inställningarna och sätta på strömsparläget, men en elbil sköter alltså det utan din hjälp. Detta för att inte lägga energi på fel saker. Tänk om vi människor hade varit lika smarta.

 

Hur många offentliga laddstationer finns det i Sverige?

9000 enligt senaste mätningen. Siffran har ökat varje kvartal sedan 2015, så det verkar bli enklare och enklare att hitta en plats att mata sin elbil när man är på språng.

Källa: elbilsstatistik.se

 

Elbil, laddhybrid, mildhybrid… Hjälp vad krångligt. Hur ska jag veta vad jag ska välja?

Ingen fara! Allt beror på hur just din vardag ser ut. Här kommer en snabb förklaring till de olika elbilstyperna:


Elbil
En elbil drivs av en elmotor och laddas med ström från ett vägguttag eller en laddstation. Dessutom använder sig bilen av bromskraftåtervinning för att ladda upp batteriet under körning.

Laddhybrid
En laddhybrid kombinerar sin elmotor med en förbränningsmotor. Bilen kan laddas i ett vanligt eluttag och när batteriet är urladdat tar förbränningsmotorn över.

Mildhybrid
En mildhybrid går inte att ladda via ett eluttag, utan laddas genom bromskraftåtervinning när du kör. Här används batteriet för att stötta förbränningsmotorn och minska bilens utsläpp.

Källa: stendahlsbil.se

 

 

Kontakta oss

Att välja bil är ett stort beslut. Ta gärna ett snack med våra kunniga säljare, så hjälper de dig i ditt val. Du hittar alla våra kontakter här nedanför.

Anläggning
Säljare
Lilla Edet

Christoffer Engelbrektsson

Säljare
Stenungsund - Doteröd

William Molina

Begagnatansvarig Säljare
Stenungsund

Karl-Gustav Nilsson

Säljare
Lilla Edet

Christian Hurtig

Säljare
Stenungsund

Peter Näsström

Försäljningschef
Lilla Edet - Stenungsund

Karl-Magnus Olsson

Säljare
Lilla Edet

Alexander Tagge

Säljare
Stenungsund

Sebastian Magnusson

Säljare
Lilla Edet

Ingela Andersson

Säljare
Stenungsund

Daniel Olsson

Säljare
Stenungsund

Martin Holm