Officiell info om nya Volvo S60

Volvo_S60_MY2011_01_big

Nu har vi äntligen fått officiell information från Volvo om nya S60. Volvo S60 har världspremiär i Geneve den 2 mars i år. Vi på Stendahls Bil kan knappt bärga oss innan vi får klämma, känna och ta första provturen. Jag behöver inte ens ha sett den i verkligheten för att veta att nya Volvo S60 definitivt kommer att bli vår favorit Volvo.

Jag och mina kollegor är riktigt exalterade över denna bil och jag tror inte vi haft en kund, som inte tyckt att nya S60 är den sportigaste & snyggaste bilen som Volvo hittills har tagit fram. Vi kan heller inte vänta på att få testa det nya fotgängarskyddet, Pedestrian Detection, med full autobroms som är en världsnyhet på säkerhetssidan, som inte bara skyddar föraren utan även fotgängare utanför bilen.

Volvo_S60_MY2011_02_big

Exklusiv Skandinavisk Design

Trots att den är aningen längre och bredare än sin föregångare ser nya S60 mindre ut, delvis tack vare de avfasade övergångarna från bilens sidor till front respektive bak. Med sin exklusiva Skandinaviska design väcker den starka ”vill ha” känslor inte minst hos oss på Stendahls Bil. Interiört har S60 fått generöst med utrymme och för passagerarna i baksätet har knäutrymmet ökat med 30 mm från tidigare S60, dessutom har bakluckans öppning gjorts 107 mm bredare.

Volvo_S60_MY2011_10_big

Den mest Dynamiska Volvomodellen någonsin

Köregenskaperna är bättre än någon Volvo tidigare och bilens teknologi hjälper dig även att bli en bättre & säkrare förare. Enligt Volvo har utvecklingen av chassit pressats till sin spets och flyttat gränserna till områden de aldrig tidigare varit. S60 går även att få med två olika chassin. FOUR-C chassit, Volvos ställbara sportschassi, går att få till alla modellvarianter och mjukvaran i de fyrhjulsdrivna All Wheel Drive varianterna (standard i T6, tillval i D5) har uppgraderats och ger Volvo S60 möjligheten att utnyttja det nya sportiga chassit fullt ut. Volvo har förädlat och skruvat på minsta detalj.

Volvo_S60_MY2011_16_big

Komfort & ljud i världsklass

Förutom motor & körupplevelser så älskar vi även ljud & komfort, vilket även Volvo lagt mycket krut på. De har tagit fram ett helt nytt infotainmentsystem med navigation, mobiltelefon och en färgskärm på fem eller sju tums storlek. Den mest avancerade anläggning Premium Sound har en klass-D digital 5x130W förstärkare, med kretsar från svenska Anaview, Dolby Digital i kombination med Dolby Pro Logic II Surround, nyheten MultEQ från Audyssey Laboratories och tolv högtalare. Detta ger en ljudupplevelse i absolut världsklass

Volvo_S60_MY2011_33_big

Brett motorprogram med vässad T6:a i spetsen:

Nya Volvo S60 kommer under första produktionsåret att finnas med en rad bensin- och dieselmotorer från en snål DRIVe-version med 115 hästkrafter till en yster prestandaturbo med 304 hästkrafter.

Nya fyrcylindrig 2.0 GTDi (Gasoline Turbocharged Direct Injection)

Den nya fyrcylindriga 2.0 GTDi har en cylindervolym på två liter och ger en effekt på hela 203 hk. Vridmomentet är 300 Nm från 1750rpm. Accelerationen från 0-100 km/h tar 7,7 sekunder med manuell växellåda och 8,2 sekunder med automatlåda. Toppfarten är 235 km/h (manuell) respektive 230 km/h (automat). Senare under det första produktionsåret kommer nya S60 även med en variant på 2.0 GTDi (T5) med 240 hk och ett vridmoment på 320 Nm. Dessutom introduceras en 1,6-liters GTDi-motor i två utföranden: 180 hk och 150 hk med ett vridmoment på 240 Nm. Alla GTDi-motorer kommer att erbjudas i kombination med Volvos automatiska, sexstegade Powershift-växellåda eller en sexväxlad manuell växellåda.

DRIVe-diesel under 115 g/km

Under första produktionsåret kommer även en DRIVe-variant av nya S60 med en 1,6-liters dieselmotor. Förbrukningen är nere på 0,43 l/100 km (EU Combined, preliminär siffra), vilket motsvarar CO2-utsläpp under 115 g/km. Motorn har 115 hk, vridmoment på 270 Nm och kommer enbart med sexväxlad manuell låda.

Två femcylindriga turbodieslar

Motorprogrammet innehåller också två femcylindriga turbodieslar.

screen-capture-90

Corner_Traction

Nyheten Corner Traction Control

Ger smidigare kurvtagning Corner Traction Control är en nyhet som använder torque vectoring för att ge smidigare kurvtagning. Tekniken är en förädling av antispinnsystemet DSTC.

Första sedanen med Advanced Stability Control

Det nya, dynamiska chassit backas upp av en rad elektroniska system som vässar den sportiga körupplevelsen ytterligare. S60 är det första sedanmodellen på marknaden med Advanced Stability Control. Med en ny rollvinkelgivare är det möjligt att upptäcka tendenser till sladd på ett mycket tidigt stadium.

Volvo_S60_MY2011_25_big

Det nya säkerhetssystemet ”Pedestrian Detection”

kan bilen automatiskt bromsas ner i hastighet om föraren inte själv upptäcker faran. Först får föraren en ljudlig varning i kombination med blinkande varningsljus i vindrutans ”head-up display” och bromsarna förbereds (lätt bromstryck mot skivorna). Om föraren då inte reagerar aktiveras full broms och om hastigheten inte är över 35 km/h hinner bilen bromsa in helt. I hastigheter över 35 km/h blir det en hastighetsreduktion som kan rädda liv. Statistik visar att om hastigheten vid påkörning av fotgängare minskar från 50 till 25 km/h minskar risken för en dödsolycka med 20 procent och i vissa fall upp till 80 procent. Dessutom är City Safety standard.

Tidigare artiklar

Läs tidigare artiklar vi skrivit om nya Volvo S60 Läs mer…

Kontakta Oss

Nya S60 byggs vid Volvo Personvagnars fabrik i belgiska Gent. De första bilarna kan börja levereras till kund under sommaren 2010. Kontakta gärna oss för mer info: Läs mer…


/ Tom Stendahl

[nggallery id=5]