Med "Made by Sweden" ville Volvo Cars omdefiniera sitt varumärke och skapa en ny typ av storslagen kommunikation. Nu belönas Forsman & Bodenfors kommunikationskoncept för biljätten med en 100-wattare i prestigekatoegorin långsiktigt.
I början av 2014 lanserade Volvo Cars och Forsman & Bodenfors det första uttagen ”Made by Sweden” med den pampiga kampanjen där Zlatan Ibrahimovic gjorde sin egen version av svenska nationalsången. Filmen blev omtalad bortom det förväntade och kampanjen blev både en språngbräda och outtömlig källa för varumärkesbyggande kommunikation i ett läge där företaget numera ägs av kinesiska Geely.
Under åren har biljätten använt plattformen för att där man bland annat lyft fram hållbarheten med Robyn, ”Vintersaga” från Sveriges 25 landskap som knöt an till rötterna och ”Made by People” som visade på mångfalden på fabriksgolvet.
Kommunikationskonceptet har hjälpt Volvo Cars att öka sin försäljning, inte minst i utlandet – och gett varumärket en extra växel i den hårda konkurrensen om marknadsandelar med Volkswagen. Den känslodrivna kommunikationen med bilmodellerna som symbolbärare har varit ett vägval för Volvo Cars där musiken ofta spelat en central roll. Arbetsgruppen och kunden har aktivt valt att inte fokusera på bilens funktionalitet.
Signifikativt för kampanjerna är just användningen av kända svenska låtar i samklang med dramatiska och svenskt melankoliska miljöer. I den senaste breda kampanjen anlitades Joel Alme för att ackompanjera musiken i en en kampanj för Volvo V60 med bland annat Joel Kinnaman.
Nära fem år efter lanseringen vinner ”Made by Sweden” en 100-wattare i långsiktigt med motiveringen:
”En vinnare på alla plan. Rotad i Volvos DNA och de unika värderingar och uttryck som Sverige står för – i en svårslagen emotionell dramatisering med ett mångkulturellt uttryck – har Volvo lyckats bli genuint svenskt igen. Kampanjen är konsekvent och smart utarbetad i alla led och har gett kraftfull effekt, med försäljningsrekord fyra år i rad som kvitto. Världsklass!”
Källa: Resumé